5 tips ved valg av jaktsekk

5 tips when selecting hunting bagDette bør man legge vekt på når man skal skaffe seg en jaktsekk:

  • Tursekken egner seg ikke som jaktsekk. En jeger har mye hun eller han skal ha med seg så en lekker og strømlinjeformet tursekk kommer ikke til å strekke til. Jaktsekken skal være større og ikke minst må den ha mange og lett tilgjengelige utvendige lommer, og festeanordninger for våpen mm. Husk at det er ikke bare matpakken og ekstra klær som skal få plass i sekken. Forhåpentligvis skal den også frakte jaktbytte med hjem fra skogen.
  • Holdbarhet under krevende forhold. En skikkelig jaktsekk skal ikke bare fungere under normale forhold og med normal belastning. Den skal også kunne tåle en trøkk. Sesong etter sesong. Det er ikke hvilken som helst sekk, som tåler en ekstra belastning, bestående av for eksempel av 40-50 kilo elgkjøtt. En dårlig sekk skader ikke bare jegeren, men i verste fall også byttet. Derfor er det viktig at man ser til at ryggsekken er av god kvalitet – gjerne et kjent merke med godt renommé.
  • Komfort er viktig. Ryggsekken skal ofte bæres lenge og over lange avstander. Derfor er det viktig at den er behagelig å bære. En sekk som ikke er god å ha på ryggen ødelegger hele gleden ved jakten. Sørg derfor for at sekken passer ryggen og at den er forsynt med polstrete skulderremmer og hoftebelte som lar seg justere. Tenk også på at sekken skal være like behagelig å bære når den er fullpakket som når den er tom.
  • Rask tilgang til innholdet. På jakt skjer ting fort. Plutselig er byttet på skuddhold og da er det ikke tid til å fomle med en upraktisk ryggsekk for å komme til det man trenger. Sørg derfor for at sekken er så praktisk konstruert som mulig og øv gjerne noen ganger på hvordan man raskt og effektivt kan komme til innholdet.
  • Så lydløs som mulig. Ødelegg ikke jakten med en sekk som lager unødige lyder, som skremmer byttet når det endelig er på skuddhold.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *